Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom to jeden z podstawowych warunków, które powinny zostać spełnione w miejscu pracy, aby uniknąć konsekwencji nieprzewidzianych zdarzeń zagrażających zdrowiu i życiu. Nie zawsze jednak można mieć kontrolę nad wszystkimi procesami, dlatego w razie nieszczęśliwego wypadku każdy pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym niezbędne pomoce służące do pierwszej pomocy. Jak zorganizować punkt pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
Obowiązki pracodawcy względem zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom
Każdy pracodawca zgodnie z Kodeksem Pracy ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a także zorganizować środki potrzebne do udzielenia pierwszej pomocy na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Punkt pierwszej pomocy oraz postępowanie umożliwiające jej natychmiastowe udzielenie powinny być dostosowane do charakteru miejsca pracy i liczby zatrudnionych pracowników. Wśród działań związanych z udzielaniem pierwszej pomocy na miejscu zdarzenia pracodawca powinien również:
- wyznaczyć osoby do udzielenia pierwszej pomocy,
- nawiązać łączność ze służbami ratownictwa medycznego lub innymi służbami zewnętrznymi, które zapewnią pomoc,
- realizować działania związane z ewakuacją pracowników na wypadek pożarów.
W zapewnieniu bezpiecznego miejsca pracy znaczenie ma odpowiednie wyposażenie punktu pierwszej pomocy.
Jak powinien wyglądać punkt udzielania pierwszej pomocy?
Punkt udzielania pierwszej pomocy powinien zostać utworzony w zakładach pracy, które wiążą się ze zwiększonym ryzykiem doznania uszczerbku na zdrowiu. Do takich miejsc zalicza się również firmy, których pracownicy są bardziej narażeni na kontakt z wydzielającymi się substancjami w postaci par, gazów i pyłów o właściwościach toksycznych i szkodliwych. Rekomendacja organizacji punktu pierwszej pomocy w takich miejscach nie wpływa jednak na to, że warto zadbać o jego utworzenie również w przedsiębiorstwach o mniej niebezpiecznym charakterze m.in. w zakładach produkcyjnych lub magazynach.
Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiednie wyposażenie punktu pierwszej pomocy. Najważniejszym elementem jest apteczka oraz środki pierwszej pomocy dostosowane do rodzaju działalności zakładu i wynikających z pracy w nim czynników ryzyka. Nie powinno zabraknąć w niej opatrunków, opasek i bandaży elastycznych, jałowych gaz, a także ochronnych rękawic, ustników, maseczek czy nożyczek. W niektórych zakładach pracy powinny pojawić się również akcesoria, takie jak: środki do dezynfekcji ran, sól fizjologiczna, a nawet koce ratunkowe.
Ile punktów udzielania pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
Kodeks pracy nie określa dokładnie, ile punktów pierwszej pomocy powinno znaleźć się w zakładzie pracy oraz jak powinny zostać wyposażone. Działania te warto skonsultować z lekarzem medycyny pracy, który sprawuje opiekę nad danym przedsiębiorstwem.
Warto pamiętać, że punkt pierwszej pomocy powinien zostać utworzony w miejscu dostępnym dla wszystkich – pracodawca powinien zadbać również o właściwe oznakowanie. Dobrym rozwiązaniem jest zakup tablicy pierwszej pomocy, która zawiera informacje dotyczące m.in. numerów alarmowych, postępowania pożarowego oraz instrukcję udzielania pierwszej pomocy. Powszechnie wykorzystywanym symbolem, który wskazuje na obecność takiego punktu w miejscu pracy, jest biały krzyż na zielonym tle.
Punkty pierwszej pomocy – znaczenie dla pracowników
Obecność punktu udzielania pierwszej pomocy w zakładzie pracy może wpłynąć na podjęcie decyzji o zatrudnieniu przez potencjalnych pracowników. Dobrze wyposażony i oznakowany punkt świadczy o tym, że pracodawca nie bagatelizuje kwestii zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków i zależy mu na zdrowiu podopiecznych. Osoby zatrudnione w zakładzie pracy oraz ich rodziny mogą być pewne, że w razie nieszczęśliwych zdarzeń, poszkodowanym zostanie udzielona właściwa pomoc.
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo w magazynie – jak zapobiegać wypadkom podczas pracy?
Szkolenia dla pracowników
Jak wspominaliśmy na początku – w obowiązku pracodawcy jest wyznaczenie osób, które w razie sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu powinny udzielić pracownikowi pierwszej pomocy. W związku z tym warto zadbać o szkolenia dla osób zatrudnionych w zakładzie, dzięki którym zyskają oni wiedzę niezbędną do udzielenia pomocy w nagłych zdarzeniach. Przepisy nie podają, jaka powinna być liczba osób przeszkolonych, jednak pracodawca powinien zadbać, aby na każdej zmianie pojawiła się co najmniej jedna osoba zaznajomiona z zasadami pierwszej pomocy.