Karty Kanban – przykłady i stosowanie w praktyce

Słyszysz – Lean, myślisz – Kanban? Kanban to jedna z najbardziej znanych metod organizacji pracy występująca podczas wdrażania Lean w naszej firmie. Niezbędnym narzędziem tego systemu są Karty Kanban. Ale jak tak naprawdę powinna wyglądać Karta Kanban, jakie informacje powinna zawierać i to zorganizować w praktyce? W poniższym poradniku postaramy się udzielić cennych rad i wskazówek dotyczących stosowania tych Kart.

Przeczytaj także: Tablica cieni – dla produktywnego i zorganizowanego miejsca pracy

Czym jest Kanban?

Kanban to metoda polegająca na takiej organizacji pracy i towarów, aby produkcja odbywała się płynnie oraz w trybie just-in-time (w dosłownym tłumaczeniu – „dokładnie na czas”). System ten zakłada produkcję i dostawy towarów zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem – zamówieniem „klienta” lub działu, a nie jak w klasycznym trybie – produkcje na stan i następne rozsyłanie produktu do odbiorcy. Dzięki temu zapewniony jest ciągły przepływ produktu przez system produkcyjny (ang. flow), a ponadto następuje nieustanna optymalizacja systemu pod względem jego wydajności, przepustowości i efektywności kosztowej. System Kanban w formie tradycyjnej opiera się na przepływie dokumentów w postaci wspomnianych kart dołączonych do pojemników, za których pomocą niewielkie liczby podzespołów i inne potrzebne materiały są dostarczane do produkcji. Karty krążą między magazynem wyrobów gotowych, stanowiskami roboczymi i buforami w postaci zlecenia produkcyjnego oraz oznakowania pojemników.

Zalety pracy w systemie Just-In-Time:

  • brak nadprodukcji
  • mniejsze koszty magazynowania
  • odpowiedzialność jednostkowa
  • łatwiejsza kontrola nad błędami
  • możliwość szybkiej reakcji i regulacji zasad

Karty kanban – przykładowe wzory

Karty do systemu Kanban występują w różnych wzorach, w zależności od potrzeb danej firmy. Projektów graficznych kart kanban jest bardzo dużo i mogą one się różnić. Ciekawym sposobem na odróżnienie grupy produktów jest także wykonanie kart z tłem w jednolitym kolorze lub zastosowanie znaczników kolorystycznych na grafice.

Na Karcie Kanban powinno się znaleźć co najmniej:

  • Nazwa produktu / części
  • Numer części (jeśli jest nadany)
  • Ilość sztuk w partii
  • Nazwa procesu / działu / maszyny

Jak umieszczać Karty Kanban „tzw. kanbany” na różnych pojemnikach?

W zakładach produkcyjnych, a także centrach logistycznych czy magazynach, towary przechowywane są w różnego rodzaju pojemnikach. Są to zarówno pudełka kartonowe, pojemniki KLT lub inne, kosze, skrzyniopalety, palety z nadstawkami i bez nadstawek. Produkty są również składowane luzem lub przewożone w inny zorganizowany sposób. Aby zapewnić płynność przepływu informacji, w tym kart kanban – konieczne staje się ujednolicenie sposobu umieszczania kart na tych pojemnikach. Ważnym jest, aby sposób oznakowania był trwały tak, aby karta nie odpadła lub nie wysunęła się przypadkowo z uchwytu czy pojemnika.

Odpowiednie kieszenie na karty kanban służą nie tylko przechowywaniu, ale także zabezpieczają materiał karty przed zabrudzeniami smarem, olejem, kurzem i innymi zanieczyszczeniami występującymi na halach przemysłowych.

Ciekawym zauważenia staje się fakt, że po przeanalizowaniu procesów logistycznych występujących w firmach z branży automotive, okazuje się, że de-facto potrzebne jest jedynie 5 rodzajów pojemników, nie więcej. Dzięki takiemu uproszczeniu ułatwia się proces decyzyjności i redukuje czas potrzebny na zastanawianie się nad przydzielonym pojemnikiem. W naszej ofercie znajdą Państwo kieszenie kanban wsuwane do pojemników KLT lub zakładane na ich krawędź. Oferujemy także pełne doradztwo produktowe i produkcyjne. Zapraszamy do składania zapytań na produkty indywidualne.

Chcesz otrzymać ofertę?
A może szukasz niestandardowego rozwiązania?
Chętnie pomożemy! Napisz do nas!
Chcesz otrzymać ofertę?
A może szukasz niestandardowego rozwiązania?
Chętnie pomożemy! Napisz do nas!
Skontaktuj się z naszym
Działem Handlowym
+ 48 71 349 56 13
Wyślij zapytanie
  • - Zapytaj o produkt
  • - Zamów próbkę do testów
  • - Uzyskaj indywidualną wycenę
Increase your Online Store's Revenue by 300%
Kontakt
0
Koszyk
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu